بهینه سازی سایت برای Conversion Path Analysis
نرخ تبدیل چیست و روش های بهینه سازی آن وب گستر سپنتا
اگر مشتریان بیشتری میخواهند، معمولا هزینه بیشتری برای تبلیغات دیجیتال میکنند و محتوای بیشتری را در شبکههای اجتماعی ارسال میکنند. نظرسنجی از مشتری به شما این امکان را میدهد تا به درک بهتری از مشتریان خود دست پیدا کنید. با این کار متوجه میشوید که چه چیزی آنها را به خرید تشویق میکند یا برعکس، آنها را از سایت گریزان کرده است. نظرسنجی یکی از بهترین راههای یادگیری استراتژیها برای بهینهسازی مؤثر سایت است. سرعت صفحه یا زمان بارگذاری صفحه، تأثیر زیادی در عملکرد کلی سایت شما دارد.
برای اینکه دادههای شما دقیقتر شود، نتایج مثبت که از طریق تبدیلهای پیشرفته (Enhanced Conversions) ارائه میشوند، بلافاصله قابل مشاهده نیستند. این نتایج مثبت معمولاً حدود یک ماه زمان میبرند تا در گزارشهای Google Analytics و همچنین گزارشها و پیشنهادات تبلیغاتی Google Ads دیده شوند. این پروتکل زمانی کارآمد است که بخواهید فعالیتهایی را ردیابی کنید که با کد جاوااسکریپت معمولی امکانپذیر نیست، مثل برخی تعاملات در اپلیکیشنها، ارسال فرم به سرور یا ارتباط با دستگاههای خارجی. با استفاده از ابزارهای جایگزین مثل Yandex Metrica، میتوانید به دادههایی دست پیدا کنید که Google Analytics در اختیار شما نمیگذارد. ابزارهای تحلیل وب مثل Google Analytics، Yandex Metrica، Woopra، Kissmetrics و Crazy Egg، تنوع زیادی دارند.
انتخاب ابزار مناسب به پلتفرم تبلیغاتی مورد استفاده شما بستگی دارد. به زبان خیلی ساده، وب آنالیتیکس یک ابزار دیجیتال مارکتینگ است که برای اندازهگیری، جمعآوری، تحلیل و گزارش اطلاعات مهم درباره یک صفحه یا کل سایت استفاده میشود. اطلاعاتی که در گزارش مسیرهای تبدیل در آنالیتیکس 4 در اختیار شما قرار داده میشود، به طور پیش فرض برای تمام کاربران است. برای مشاهده دادههای مجموعه خاصی از کاربران، روی افزودن فیلتر در بالا سمت چپ کلیک کنید. همانطور که در مقاله کانورژن ترکینگ در آنالیتیکس 4 توضیح دادهام، شما از طریق GA4 میتوانید هر تعامل کاربر در سایت یا هر ایونتی را به عنوان یک کانورژن تعریف و تعیین کنید. زمانی که یک کانورژن توسط کاربر انجام میشود، آنالیتیکس نه تنها آن را میشمارد، بلکه به هریک از مسیرهایی که کاربر برای تبدیل شدن طی کرده است، یک اعتبار اختصاص میدهد.
ارائه پشتیبانی آنلاین و فوری باعث ایجاد اعتماد در کاربران شده و در نتیجه باعث بهبود نرخ تبدیل سایت میشود. پشتیبانی ۲۴ ساعته به کاربران اطمینان میدهد که در صورت بروز مشکل یا سوال، پاسخگوی آنها هستید و این امر میتواند به بهبود نرخ تبدیل کمک کند. در ساده ترین توضیح یکی از مهم ترین بخش های دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود. چون با بهینه سازی نرخ تبدیل شما در وحله اول، هزینه تبلیغات خود را کم و از هر مشتری خروجی بالاتری خواهید گرفت. دوم این که درصد به درآمد رسیدن هر مشتری را برای کسب و کار خود، بالا خواهید برد. به دلیل تعداد زیاد ژانرها و سبکهای بازی، بازیهای موبایل به شدت به کلمات کلیدی عمومی وابسته هستند.
در اپ استور، این کلمات در فیلد کلمات کلیدی، عنوان و زیرعنوان قابل واردکردن هستند. پیادهسازی کلمات کلیدی در گوگل پلی مشابه بهینهسازی محتوا برای موتورهای جستجو (SEO) است. در این مرحله، لازم است تعادلی بین جذابیت برای کاربران و استفاده دقیق از کلمات کلیدی برقرار شود. استفاده از نام اپلیکیشن و یک توضیح مختصر برای پوشش کلمات کلیدی اصلی توصیه میشود. اولین گام در بهینهسازی کلمات کلیدی، پژوهش کلمات کلیدی فروشگاه اپلیکیشن است. هدف یافتن کلمات کلیدی مرتبط با اپلیکیشن و دارای پتانسیل جذب کاربران است.
به عنوان مثال، اگر شخصی روی یک پست در فیسبوک کلیک کند و سپس به سایت شما هدایت شده و تبدیل شود، کل اعتبار کانورژن به organic social تعلق خواهد گرفت. در این شرایط، محاسبه بازده سرمایه گذاری یا ROI کار سادهای است، زیرا با اندازه گیری هزینهای که برای کمپین تبلیغاتی کردهاید میتوانید متوجه میزان سودآوری کمپین خود شوید. یا با وسواس در مورد کاربران و مشتریان خود یک فرهنگ مشتری محور بسازید. تا جایی که می توانید درباره نگرانی ها و تردیدهای آنها بیاموزید و سپس راه حل هایی برای برطرف کردن آنها ارئه دهید. توضیح این موارد به شیوه ای ساده تر، آزمون و خطا برای یافتن افراد موفق نیست. این یک روش قدیمی برای دهنیتی در مورد CRO است که به نوعی آزمون در مورد یادگیری است.
این روش مخصوصا برای افرادی که از صفحاتی با تبدیل بالا در وب سایتتون بازدید داشتن، خیلی موثره. نرخ تبدیل در واقع درصدی از بازدیدکنندههایی هستش که یک کار مشخص رو انجام دادن. مثلا این کار میتونه پر کردن یک فرم، ثبت نام برای یک سرویس یا خرید یک محصول باشه. نرخ تبدیل از تقسیم تعداد تبدیل ها بر تعداد بازدیدکنندهها و ضرب حاصل اون در عدد 100 به دست میاد. در این راهنما شما با قدرت CRO آشنا میشین و میبینین که چرا کسب و کارتون باید بر روی بهبود نرخ تبدیل تمرکز کنه و چطور باید این کار رو انجام بده.
مثلاً با محدود کردن زمان پیشنهاد میتوانید تعداد کلیک دکمه دعوت به اقدام را افزایش دهید. همچنین میتوانید از تعداد موجودی محصول در انبار، زمان رسیدن محصول بهدست مشتری، شمارش معکوس زمان پیشنهاد و … استفاده کنید. نرخ تبدیل چیست؟ اگر بخواهم به زبان خیلی ساده بگویم، تبدیل یا کانورژن برای مدیران سایتها و کسبوکارهای اینترنتی بسیار مهم است زیرا آنها همواره به دنبال درگیر کردن مخاطب با کسبوکار خود هستند. عنوان صفحات فرود، تیترهای مربوط به محتوای تبلیغاتی، جملاتی که در بالای هر صفحه نمایش داده میشوند و حتی لغات موجود در نامک (URL) هر لینک، در ترغیب کاربران به کلیک روی آن، مؤثراند. پیش از شناخت تکنیکهای افزایش CTR، آشنایی با انواع عوامل مؤثر بر نرخ کلیک در کسبوکارتان، شما را در مسیر موفقیت تبلیغاتی قرار میدهد. با لایسنس گذاری، شما قادر به تنظیم محدودیتهایی برای استفاده از محصول خود هستید.
کاهش نرخ رها شدن سبد خرید به طور مستقیم منجر به فروش و درآمد بیشتر میشود، بنابراین بهینهسازی فرآیند پرداخت، یک امر کلیدی برای بسیاری از خرده فروشان آنلاین است. بهینه سازی نرخ تبدیل به شما کمک میکند تا از ترافیک موجود وبسایت خود بهرهوری بیشتری داشته باشید. این به معنای افزایش فروش، افزایش تعداد مشترکین و بهبود کلی عملکرد وبسایت است. مرسوم شده است که برای ایجاد مزیت قابل توجه در بازار، باید روی رقابت خود و فعالیت های آنها تمرکز کنید. این لزوما درست نیست… چیزی که باید روی آن تمرکز کنید مشتریان و مشکلات آنها هستند.
مثلاً اگر دکمه خرید در یک رنگ جذاب و با فونت بزرگ باشد، احتمال اینکه کاربر روی آن کلیک کند بیشتر است. دقت کنید که طراحی سایت خدماتی یا هر نوع طراحی دیگری باید این دکمه ها را در جای درست و با طراحی جذاب قرار دهد. هیچ کس دوست ندارد وقتش را در سایتی هدر بدهد که پیدا کردن اطلاعات در آن مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه است. وقتی همه چیز ساده و دم دست باشد، مثل منوی واضح یا دکمه هایی که راحت دیده می شوند، بازدیدکننده حس می کند به چیزی که می خواهد نزدیک است و این باعث می شود احتمال انجام کار مورد نظر (مثل خرید) بیشتر شود. آنالیتیپس یک مرجع برای یادگیری گوگل آنالیتیکس و تمامی ابزارهای آنالیز وبسایت به زبان فارسی است. صفحاتی که بر اساس دادههای آماری فکر میکنید نرخ تبدیل بیشتری برایتان به ارمغان میآورد را بررسی کنید.
با وجود تمام تلاشهای شما برای کاهش نرخ رها شدن سبد خرید، همیشه درصدی از مشتریان قبل از انجام خرید، سایت شما را ترک خواهند کرد. اینجاست که بازیابی سبد خرید به کمک میآید تا پس از خروج مشتری از فروشگاه اینترنتی شما، او را به بازگشت ترغیب کند. پس از ایجاد فرضیه، راه حل های مختلف را می توان از طریق تست A/B بر روی سایت آزمایش کرد تا مشخص شود که آیا راه حل پیشنهادی به بهبود نرخ رها شدن سبد خرید کمک می کند یا خیر. نرخ رها شدن سبد خرید با تقسیم تعداد کل تراکنشهای تکمیل شده بر تعداد کل تراکنشهای آغاز شده محاسبه میشود. این نرخ مشخص میکند که چه درصدی از کاربران سایت با افزودن یک کالا به سبد خرید، قصد خرید را نشان میدهند، اما خرید را تکمیل نمیکنند. لازم به ذکر است که نرخ تبدیل اپلیکیشن بر عملکرد کمپینهای تبلیغاتی نیز تاثیرگذار است.
برای مثال، در هاباسپات، بازدیدکنندگانی که برای دموی محصول ثبتنام میکنند، نرخ تبدیل بالاتری نسبت به بازدیدکنندگانی دارند که برای دورههای آزمایشی رایگان محصول ثبتنام میکنند. بنابراین، وبسایت و مسیرهای تبدیل خود را برای افرادی که برای دموی محصول یا جلسات با نماینده فروش رزرو میکنند، بهینه شده است. اگر نرخ تبدیل شما به اندازه دلخواهتان نیست، مطمئناً موانعی بر سر راه کاربران وجود دارد که میتوانید آنها را برطرف کنید. برای کشف این موانع و رفع آنها که مانع تبدیل کاربران پس از ورود به سایت شما میشوند، میتوانید از ابزارهای تحلیل رفتار کاربر مانند نقشههای حرارتی (Heatmaps) و سشن رکوردینگ (Recordings) استفاده کنید. ۷۱ درصد سبدهای خرید در حال رها شدن هستند و یکی از دلایل آن فقدان روش های پرداخت ترجیحی است. گزینه های مختلفی را برای برآورده کردن انتظارات و نیازهای مشتری در فرآیند خرید ارائه می دهد.
بازدیدکنندگان گاهی اوقات میخواهند بدون طی کردن بخشهایی از سفر معمول خریدار، مستقیماً با یک نماینده فروش صحبت کنند. از ویدئوهای جذاب و مفید برای معرفی محصولات و خدمات خود استفاده کنید و کاربران را به خرید ترغیب کنید. الگوریتم های موتورهای جستجو، الگوریتم های رسانه های اجتماعی و پلتفرم های تبلیغاتی دائما در حال تغییر هستند. بهروز ماندن با این تغییرات و تطبیق استراتژیهای بازاریابی دیجیتال بر این اساس، یک شغل تمام وقت است. یک مشاور بازاریابی دیجیتال تضمین می کند که کمپین های شما موثر باقی می مانند و با آخرین قوانین و دستورالعمل ها مطابقت دارند.
در مقابل، Yandex Metrica با یک رابط کاربری ساده و طراحی کاربرپسند ارائه میشود. این طراحی سادهتر، استفاده از ابزار را برای کاربران مبتدی یا کسانی که به دنبال یک تجربه سریعتر هستند، راحتتر میکند. اکنون زمان آن است که نظریه های خود را آزمایش کنید و بهینه سازی های مبتنی بر داده را با هدف افزایش تبدیل ها اجرا کنید. وقتی نوبت به تستهای CRO میرسد، معیارهای کمی و کیفی باید در هم تنیده شوند. میتوانید نرخ تبدیل خود را محاسبه کنید و با ابزار تجزیه و تحلیل Google Analytics که نحوه حرکت ترافیک در سایت شما را به تصویر میکشد، متوجه شوید که مردم کجا و چرا رها میشوند.
آنها میتوانند از طریق ترکیبی از صفحات وب با طراحی هوشمندانه،کال تو اکشن قانعکننده و واضح و فراخوانهای هوشمند برای اقدام (CTA) اقدام کنند. سشن رکوردینگ در کلریتی یا Hotjar با نمایش تعامل کاربران با سایت شما به صورت real-time تصویر کاملی از رفتار آنها در اختیارتان قرار میدهد. با استفاده از این ابزار، میتوانید نسخههای مختلف صفحات وبسایت خود را آزمایش کنید و بفهمید که کدام نسخه بهترین عملکرد را دارد. تناوب خرید در بین مصرف کننده هایی که از نرم افزار چت آنلاین استفاده می کنند بیشتر است. در نهایت، برای محاسبه سرنخِ هدف، باید تعداد مشتریان جدیدتون رو بر نرخ درصدی تبدیل سرنخ به مشتری (که حاصل تقسیم تعداد کل سرنخ ها بر تعداد کل مشتریان هستش) تقسیم کنین.
در مرحله بعد، وقت آن است که با یک ذرهبین به تک تک صفحات قیف تبدیل خود نگاهی دقیق بیندازیم. این فرآیند تحلیل قیف نامیده میشود و هدف آن شناسایی عواملی است که باعث میشود بازدیدکنندگان «رها یا churn شوند» و قبل از تبدیل، سایت را ترک کنند. داشتن یک وبسایت با ترافیک بالا، یکی از اهداف اصلی هر کسبوکار آنلاین است. اما اگر این ترافیک به فروش تبدیل نشود، تمام تلاشها و هزینههای شما بیثمر... آنالیز محتوای سایت یکی از مهمترین مراحل در فرآیند بهینهسازی و برندسازی است.
اگر می خواهید سایتتان حرفه ای و بهینه باشد، پیشنهاد می کنم با شرکت آرتارسانه تماس بگیرید. تیم متخصص آرتارسانه می تواند به شما کمک کند تا طراحی سایت مناسبی داشته باشید که به افزایش نرخ تبدیل و رشد کسب و کارتان کمک کند. CRO یک فرآیند اساسی و ضروری برای کسبوکارهای آنلاین است که میخواهند بدون نیاز به افزایش ترافیک، از بازدیدکنندگان فعلی خود بهترین بهره را ببرند. با بهینهسازی تجربه کاربری، انجام تستهای مداوم و بهروزرسانی محتوا و طراحی، کسبوکارها میتوانند نرخ تبدیل خود را بهطور چشمگیری افزایش دهند. در نهایت، CRO به کسبوکارها کمک میکند تا به اهداف درآمدی خود برسند، هزینههای بازاریابی را کاهش دهند و تجربهای بهتر برای کاربران خود ایجاد کنند.
تعداد ورودی بالا اگر تنها سیاهی لشکر باشد، چه فایدهای برای شما دارد؟! سیاهی لشکری که احتمالا برای جذب آنها هزینۀ زیادی را هم صرف کردهاید. اگر تصاویر سریعتر از چشم انسان حرکت کنند، چیزهای مهم دیده نمیشوند. با توجه به نوع تغییری که قرار است در سایت ایجاد شود باید یکی از این آزمونها را انتخاب کنید. تست تقسیم «URL» وقتی استفاده میشود که باید تغییرات زیادی در طراحی صفحه انجام شود. در نتیجه، ایجاد یک صفحه جداگانه یا یک آدرس جدید برای صفحه، بهصرفه خواهد بود.
با استفاده از گروه کنترل، میتوان تصمیمات بازاریابی مبتنی بر دادههای دقیق و قابل اعتماد اتخاذ کرد و هزینههای بازاریابی را بهینه کرد. در عوض، با این کار آب زیادی را هدر دادهاید (به علاوه، سطل هرگز به طور کامل پر نخواهد شد). © آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجی بورد 2023 | تمامی حقوق این سایت متعلق به هلدینگ سرمایه گذاری توسعه تجارت سرافراز میباشد. به روزترین مقالات و اخبار دنیای دیجیتال مارکتینگ را در سایت دیجیبورد دنبال کنید. اگر دیدید آزمایش آنطور که شما میخواستید پیش نرفت، آن را متوقف نکنید.
به عنوان یک کسب و کار، وب سایتتون باید طوری طراحی شده باشه تا بازدیدکنندههای اون به مشتری تبدیل بشن. با توجه به پتانسیل بالایی که بخشهای مهم وب سایتتون داره، باید تک تک اونها رو بهینه سازی کنین تا به نرخ تبدیل بالاتری دست پیدا کنین. بهینه سازی نرخ تبدیل یا CRO فرآیندی هستش که با بهبود وب سایت و محتوای اون، تبدیلها رو افزایش میده. بالا بودن نرخ تبدیل به این معنیه که وب سایتتون طراحی خوبی داره، محتوا در قالب بندی مناسبی ارائه شده و در نهایت برای مخاطب هدفتون جذابه. ممکن است دلیل کاهش نرخ تبدیل در سایت شما، فقط یک دکمه خرید با رنگ نامناسب باشد؛ یا شاید هم یک اشکال کوچک در هنگام پرداخت محصولات وجود دارد. در هر حال نیاز است که خود یا دیگری، این مشکلات را بررسی و برطرف کنید؛ تا نرخ تبدیل شما افزایش یابد.
مثلا شاید یک تخفیف یا هدیه کوچک، باعث برگشت مخاطب به سایت و تکمیل سبد خرید شود. همینطور ممکن است با یک تماس تلفنی باعث جذب مشتری و به دست آوردن اعتماد او شوید و بتوانید او را به سمت تکمیل خرید در سایت هدایت کنید. البته ایجاد کال تو اکشن، فقط به همین مورد محدود نمیشود و از روشهای مختلفی میتوان این کار را انجام داد. یک نمونۀ دیگر آن در سایتها، قرار دادن دکمه کال تو اکشن در بنرها و تصاویر است. اما یادتان باشد که به خاطر حجم بالای تبلیغات در وب، چشم مخاطبان به ندیدن تبلیغات بنری عادت کرده است.
با اتخاذ یک استراتژی کلمات کلیدی مناسب، میتوانید به طور موثر دیداپلیکیشن خود را افزایش داده و جذب کاربران هدفمند را بهبود بخشید. قبل از شروع یک پروژه بهینهسازی نرخ تبدیل، با رتبهبندی هر عنصر بر اساس پتانسیل (Potential)، اهمیت (Importance) و سهولت اجرا (Ease)، فعالیتهای خود را اولویتبندی کنید. در اینجا به چهار بخش از وبسایت شما اشاره میکنیم که با پیادهسازی استراتژی بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO) میتوانند بهطور قابل توجهی در افزایش نرخ تبدیل موثر باشند. بهینه سازی نرخ تبدیل به شما کمک میکند تا از ترافیک موجود وبسایت خود بهرهوری بیشتری داشته باشید و به نتایج بهتری دست یابید. از ابزارهای مختلف مانند Google PageSpeed Insights استفاده کنید تا سرعت بارگذاری صفحات وبسایت خود را بهبود دهید. اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما از پروتکلهای امنیتی مناسب استفاده میکند و اطلاعات کاربران به خوبی محافظت میشود.
از طرف دیگه، وقتی بازدیدکننده مشتاق کارهایی مثل مشاهده صفحه قیمت رو انجام میده، نوتیفیکشن مربوطبه برای کارشناسانتون ارسال میشه. گاهی اوقات بازدیدکننده با نادیده گرفتن بعضی از بخشهای سفر خریدار، تمایل داره مستقیم به سراغ کسب و کار بره و با کارشناسان فروش صحبت کنه. برای تشویق بیشتر این بازدیدکنندهها میتونین چند کار انجام بدین تا اونها رو به سرنخهای مورد تایید مارکتینگ یا MQL تبدیل کنین. همونطوری که قبلا گفتیم، برای محاسبه نرخ تبدیل باید تعداد تبدیل ها (یا سرنخ های تولید شده) رو بر تعداد بازدیدکنندهها (یا ترافیک وب) تقسیم و نتیجه رو در عدد 100 ضرب کنین. لندینگ پیجها اساسا برای این طراحی شدن که کاربر یک عملی رو انجام بده.
سیستمهای پایانه فروش (POS)در فروشگاههای فیزیکی، صندوقها و پایانههای پرداخت بهعنوان کلاینت دادههای تراکنش را به GA4 ارسال میکنند. مرورگرهای وبوقتی کاربری با مرورگری مانند Google Chrome یا Safari به یک وبسایت وارد میشود، آن مرورگر نقش کلاینت را دارد. یک تفاوت کلیدی در نحوه جمعآوری دادهها بین این دو ابزار وجود دارد. Google Analytics از تگهای جاوااسکریپت و کوکیها استفاده میکند که ممکن است با مرورگرها یا مسدودکنندههای تبلیغاتی محدود شود. در حالی که Yandex Metrica از کدهای مبتنی بر Beacon استفاده میکند که کمتر در معرض محدودیتهای مسدودکنندهها قرار دارد.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری